Minnets kläder. Mode ur Tonie Lewenhaupts samling
För första gången i Stockholm visas nu stylisten och dräkthistorikern Tonie Lewenhaupts samling med haute couture-kläder från hela 1900-talet. I miljön på Thielska Galleriet får de exklusiva dräkterna en speciell inramning. Museet var vid förra sekelskiftet bankiren och konstsamlaren Ernest Thiel privatvilla och här hade familjen ett livligt sällskapsliv med storslagna fester, eftermiddags-bjudningar och cocktails.
I Minnets kläder visas allt från en pärlbeströdd Charlestonklänning i rosaskimrande siden till bohemiskt svepande caper och en hel sal med originaldräkter signerade Christian Dior, från haute couturens gyllene decennium 1947–57.
Kläder berättar träffsäkert om sin samtid, men är ofta också fantastiska konstverk. Thielska Galleriets exposé omfattar haute couture av några av modehistoriens största namn under 1900-talet: Vitaldi Babani, Paul Poiret och Jeanne Lanvin, men också Christian Dior, Yves Saint Laurent och Hubert de Givenchy. Parallellt med den franska dominansen glänser Systrarna Thunborg, britten Raymond ”Ossie” Clark och japanen Issey Miyake.
Gnistrande paljettfodral, skulpturala eller skarpt skurna aftonklänningar med åtdragen midja och vidd i kjolen och ”den lilla svarta”. Som tidsvittnen uttrycker kläder genus, hierarkier och fördomar, men påminner också om att att Thielska villan var en scen där man möttes och visade upp sig. På Ernest och Signe Maria Thiels gästlista stod Sveriges kulturelit med konstnärer, skådespelare, författare, arkitekter, konstkritiker och konstsamlare.
Utställningen är curerad i nära samarbete med stylisten, modetecknaren och dräkthistorikern Tonie Lewenhaupt och utgår från de dräkter hon under tjugo års tid skänkt till Röhsska museet i Göteborg. Urvalet har särskilt anpassats för miljön på Thielska Galleriet. I presentationen ingår också ett antal papperscollage där Tonie Lewenhaupt med modetecknarens säkra hand fritt tolkat några av dräkterna i samlingen.
Thielska Galleriet visade år 2015 en retrospektiv med textilkonstnären och designern Veronica Nygren, en av kvinnorna bakom 60- och 70-talets stilbildande och ideologiskt färgade Mah Jong-kläder. Med sina mjuka unisexplagg revolterade designföretaget mot haute couture och det statustänkande som alltid omgärdat mode. Med utställningen Minnets kläder. Mode ur Tonie Lewenhaupts samling vill Thielska Galleriet återigen lyfta fram modet som ett uttryck för samhällets värderingar, men också som en självständig konstform.