Axel Törneman. Bohemliv och modernitet. 6 februari — 6 juni 2021
FÖR DIG MED UPPDRAG FÖR PRESS ELLER ETERMEDIA
Fredag 5 februari från kl 9:00 presenterar curator Adam Korpskog utställningen kl 9:00, 10:30, 13:15 och 15:30 (bokning görs hos pressansvarig Sophie Allgårdh, kontaktinformation, se nedan). Museichef Åsa Cavalli-Björkman och museets kommunikatörer närvarar under pressvisningen. Max 5 journalister per visning (ingen gemensam pressfrukost arrangeras på grund av pandemin).
Dramatiska kompositioner och motiv i skarpa färger utmärker Axel Törnemans (1880–1925) konstnärskap. Vid debuten 1905 var hans måleri fyllt av sekelskiftets tidsanda och under en kort tid steg Törneman fram som en portalfigur för det moderna i svensk konsthistoria.
Axel Törnemans genombrott ägde rum med målningen Bretagnare II på Höstsalongen 1905 i Paris. I samma utställning gjorde Henri Matisse och hans krets skandalsuccé med målningar i glödande färger som drog mot abstraktion. Törnemans målning Nattcafé II (1906) fick stor uppmärksamhet i Sverige. Motivets elektriska ljus och människornas absintbeslöjade blickar associerades med såväl modernitet som dekadens. Törneman fick sitt första erkännande på hemmaplan när Ernest Thiel året därpå förvärvade verket och införlivade det i sin samling.
Utställningen Axel Törneman. Bohemliv och modernitet ger en bred bild av ett svårfångat och motsägelsefullt konstnärskap. Trots offentliga gestaltningsuppdrag i prestigefulla byggnader som Riksdagshuset, Stockholms stadshus och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) är hans namn idag delvis bortglömt.
I salarna på Thielska presenteras Törnemans omfattande produktion från de tidiga målningarna utförda i Paris och Bretagne till självporträtt och målningar av undergroundvärld, sällskapsliv, porträtt och mytologiska motiv. Törnemans försörjde sig i många år också på uppdrag som bokillustratör och karikatyrtecknare – två sidor som blir belysta i denna utställning.
Med sina 78 verk är Axel Törneman, Bohemliv och modernitet den mest omfattande presentationen av Axel Törnemans konstnärskap på femtio år. Bland långivarna till utställningen märks Moderna Museet, Prins Eugens Waldemarsudde, Postmuseum, Bonniers porträttsamling, Nya Wermlandstidningen, Vår Gård, Åmells konsthandel och ett stort antal privatpersoner.
Utställningen visas dels på entréplanet i de salar som tidigare rymde familjen Thiels sovrum, dels i Salongen och Munchsalen en trappa upp. Utställningen ackompanjeras av en rikt illustrerad katalog med en essä av utställningens curator Adam Korpskog, fil. mag i konstvetenskap och museiassistent vid Thielska Galleriet. Publikationen har möjliggjorts med stöd av Kungl. Patriotiska Sällskapet.
Presskontakt (bokning av pressvisning)
Sophie Allgårdh
Intendent
Press- och kommunikationsansvarig
070–845 60 87
sophie.allgardh@thielskagalleriet.se
Cecilia Rainer
Museiassistent
Administration | Digital kommunikation
073–973 36 51
cecilia.rainer@thielskagalleriet.se
Väggtexter. Utställningen rum för rum
HÖGUPPLÖSTA BILDER ATT LADDA NER, se nedan

Axel Törneman, hustrun, sångerskan Gudrun Törneman (f. Høyer-Ellefsen) och sonen Algot, ca 1915. Ur Signe och Yngve Törnemans familjealbum. Insamlade av Magnus Karlsson.

Axel Törneman, Porträtt av Gudrun, 1904, olja på duk, 73 x 50 cm, privat ägo, Bokförlaget Stolpe /Foto Bengt Wanselius.

Axel och Gudrun Törneman, sonen Algot samt Axels svägerska Signe (i hatt) i Axel och Törnemans hem. På väggarna syns två målningar som visas i utställningen. Fotografier ur Signe och Yngve Törnemans familjealbum, ca 1915. Insamlade av Magnus Karlsson.