Press

Bildförmedling

Vill du använda bilder av de konstverk som finns i samlingen, bilder av byggnaden, husets interiörer eller parken? Läs mer

Bilderna på pressidan är högupplösta och anpassade för tryckta medier. För att ladda ner:
PC – Högerklicka på bildernaMAC – Håll ner Ctrl  (Control) + klicka med musen.


Gustav Vigeland. Skulpturens kraft och känsla

15 juni - 29 september 2019

Pressvisning fredag 14 juni kl 10.00
Efter pressvisningen bjuder museet på kaffe och kaka.
Anmälan till info@thielskagalleriet.se (Vänligen ange pressvisning Gustav Vigeland i ämnesraden)

Gustav Vigeland, Man med kvinna i famnen , 1906. Foto: Yanan Li

Det mänskliga tillståndet, erotikens och melankolins krafter och en ständig kamp för att uppnå friheten att kunna skapa sitt eget liv. Den norske skulptören Gustav Vigeland inrättade sitt liv kring konsten, från bohemlivet i Europa under 1890-talet, via porträtt och nyskapande monument hemma i Norge under början 1900-talet, till det stora projekt som dominerade de sista decennierna av hans skapande: Vigelandsparken i Oslo, som än idag fascinerar mängder av besökare.

Skulpturerna gestaltar känslolivets och de mänskliga relationernas komplexa natur i det moderna livet kring sekelskiftet 1900. Det konstnärliga uttrycket präglas av skarp kärvhet och väjer inte för att plocka motiv ur själslivets mörkaste vrår. Vigeland framstår idag som en konstnär som drevs av sina visioner, inte minst när det gäller att forma det offentliga rummet för den moderna tidens andliga sökande.

Thielska Galleriet har den största samlingen av Vigelands konst som finns utanför Norge, med åtta skulpturer i brons. Ernest Thiel stöttade Vigeland i ett avgörande skede i hans konstnärskap, och deras kontakter och nätverk utgör en spännande del av det svensk-norska gemensamma kulturarvet. Utställningen är med och firar Gustav Vigelands 150-årsjubileum och är ett samarbete med Vigelandmuseet i Oslo. Tack vare ett omfattande samarbete med inlån har Thielska Galleriet glädjen att låta den svenska publiken möta Vigelands konst i Stockholm med verk från perioden 1890-1940.

Gustav Vigeland väggtexter final

Gustav Vigeland verkförteckning 190613

Gustav Vigeland, Mor och barn , 1907. Foto: Yanan Li

 

Gustav Vigeland, Mor och barn , 1907. Foto: Yanan Li

 

Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland, 1896. Foto: Yanan Li

 

Gustav Vigeland, Ludwig van Beethoven , 1905. Foto: Øyvind Andersen / Vigeland-museet

 


GARDEN TALES. Contemporary Swedish Sculpture

8 juni–6 oktober 2019
Pressinbjudan till vernissage  lördag 8 juni kl 12–17
Kl 13.00 Introduktion och välkomstord av museichef Patrik Steorn i närvaro av konstnärerna och Kamarade

 

I sommarens parkutställning presenteras tre samtida svenska konstnärer: Christian Andersson, Fia Backström och Linda Pedersen. På olika sätt har de utmanat Thielska Galleriets historia och idétradition i en utställning som kretsar kring aktivism, klimatfrågor, virtual reality, perspektivförändringar och fiktiva karaktärer.

Christian Andersson (f.1973) bor och arbetar i Malmö och Paris. Anderssons drivkraft är att dela med sig av sina hypoteser och tankar och därmed introducera en mer mångfacetterad varseblivning av omgivningen. I Thielskas park har han arbetat i dialog med och gjort tillägg till den permanenta konsten. Christian Anderssons verk kommer att finnas på plats, installerat på Auguste Rodins skulptur Skuggan (L´ombre) under två perioder: 8–23 juni samt 9–22 september. Övriga tider kommer dokumentation att finnas på nätet. Utställningar i urval: Galleri Nordehake, Moderna Museet, Palais de Tokyo, Biennale de Lyon.

Fia Backström (f.1970) bor och arbetar i New York. Backström intresserar sig för de sammanhang och omständigheter en konstutställning omfattar som till exempel relationen mellan ett konstverk och publik. Backström arbetar ofta platsspecifikt med frågor kring det kollektiva och bildproduktion. I parkutställningen har hon intresserat sig för hur samtida miljöaktivism och nationalism kan ha rötter i nationalromantiska idéer. Utställningar i urval: Marabouparken, Moderna Museet, Venedigbiennalen, Serpentine Gallery.

Linda Pedersen (f.1987) bor och arbetar i Stockholm. Pedersen arbetar med storskaliga figurativa skulpturer i rumsliga installationer innehållande flera olika medium som video, teckning, och material hämtade från naturen. I utställningen på Thielska visar hon en stor skulptur som relaterar till arkitekturen på Thielska Galleriet och tar upp frågor om säkerhet och alienation. Utställningar i urval: Loyal Gallery, Galleri Thomassen.

GARDEN TALES, Contemporary Swedish Sculpture är kurerad av Kamarade som för tredje gången är inbjudna av Thielska Galleriet för att skapa en dynamisk dialog med den konsthistoriska helhet som museet utgör. Kamarade har gjort utställningar och projekt sedan 2010 och drivs av konstvetaren Amelie Edlund, grafiska formgivaren Maja Kölqvist och konstnären Anna Kleberg Tham.

Press
Sophie Allgårdh
sophie.allgardh@thielskagalleriet.se
0708-45 60 87


 

 

Christian Andersson tar huvudmåttet på Auguste Rodins Skuggan. Bild från förarbetet med Ombre, Rift

 

Linda Pedersen, Gate (Piggy´s dream), sandgjutning i aluminium, 2019. Foto: Kamarade

Linda Peders, Little Helpers, 2019, gips och actrystal. Foto: Kamarade

Fia Backström, Facing her land – Notes from elsewhere, Greta Thunberg, 16, Sverige, 2019, 3D tryck i PLA

4,3 miljoner till Thielska för digitalisering av samlingarna

Thielska Galleriet har beviljats drygt 4,3 miljoner av kronor av Riksbankens jubileumsfond för att digitalisera sina samlingar av målningar, skulpturer, konsthantverk, möbler och textilier.

Bankiren och konstsamlaren Ernest Thiel brevväxlade med förra sekelskiftets tongivande konstnärer och digitaliseringen kommer även att omfatta museets arkiv med fotografier och korrespondens. Allt kommer att göras tillgängligt på nätet i en sökbar katalog.

– Vi är oerhört glada över detta besked. Med detta anslag kommer vi att kunna göra museet ännu mer tillgängligt för forskare och en kulturintresserade allmänhet, säger museichef Patrik Steorn.

– Thielska utgör en unik helhet som hemmuseum och databasen kommer att innehålla korsreferenser mellan brev, fotografier och konstverk, men också mellan byggnader och dess interiörer.

Thielska Galleriet är ett av de första offentliga hemmuseerna i Sverige. Det öppnade för publiken 1926 och symboliserar en viktig och dynamisk period i svensk och europeisk historia. Kärnan i museet är bankiren och konstsamlaren Ernest Thiel och hans familjs stora samling av nordisk symbolistisk konst.

Arbetet med digitaliseringen kommer att inledas vid årsskiftet 2017/2018 och är planerat att pågå under tre år.

 

Thielska Galleriet (södra sidan), uppfört 1905-1907. Foto: Tord Lund / Thielska Galleriet

 

Thielska Galleriet. Foto: Tord Lund

Thielska Galleriet. Foto: Tord Lund / Thielska Galleriet