Anders Zorns målning Hins Anders i nytt virtuellt museum för stulna kulturföremål

År 2000 stals Anders Zorns målning Hins Anders från Thielska Galleriet. Nu ingår målningen i världens första museum för stulna kulturföremål som lanserades igår av Unesco vid den internationella kulturkonferensen Mondiacult i Barcelona. Museet är virtuellt och samlar 3D-modeller av stulna och försvunna kulturföremål från mer än 40 länder.
Museet är unikt eftersom målet är att det en dag ska bli tomt, i takt med att föremålen förhoppningsvis hittas och återförs till sina ursprungsländer och är ett samarbete mellan Unesco och Interpol.
Riksantikvarieämbetet har, som ansvarig kulturarvsmyndighet, lett arbetet med de svenska nomineringarna. Arbetet har skett i nära samarbete med Svenska Unescorådet, polisens nationella operativa avdelning (NOA) och Myndighetsnätverket mot illegal handel. Genom att delta i museet vill Sverige bidra till att synliggöra dessa problem, på ett internationellt och nationellt plan.
– Museet är en viktig plattform för att sprida kunskap om problemen med illegal handel och på nytt kunna tillgängliggöra de stulna och försvunna kulturföremålen för allmänheten. Det kan också fungera som ett verktyg för att öka medvetenheten och förståelsen för hur hotat kulturarvet faktiskt är, även i Sverige, säger Susanne Thedéen, riksantikvarie på Riksantikvarieämbetet.
Sverige har bidragit med sex föremål till museet:
Anders Zorns målning Hins Anders från 1904 som stals från Thielska galleriet 2000.
Två dekorerade colt-revolvrar, en gåva från Abraham Lincoln till Kung Karl XV, som stals från Livrustkammaren på 1960-talet.
Havorringen, en unik halsring i guld från 100-talet e.Kr, som stals från Gotlands fornsal 1986.
En träskulptur, föreställandes helgonet Sankt Olof från 1320-talet, som stals från Tidersrums kyrka 2010.
En biskopskräkla, skapad av silversmeden Baron Erik Fleming, som stals från Lunds domkyrka 2009.
En del av den Heliga Birgittas arm i ett relikskrin i guld, en gåva från påve Pius IX till drottning Josefina av Sverige, som stals från den katolska kyrkan Sankta Eugenia i Stockholm 2014.
Här kan du besöka museet och se föremålen
Om Hins Anders
Anders Zorns målning föreställer Hins Anders, Dalarnas främste violinist. Iförd rund hatt och en lång kalvskinnströja spelar han koncentrerat på sin fiol. År 1885 bosatte sig Anders Zorn permanent i Mora tillsammans med hustrun Emma. Paret engagerade sig för att rädda den Svenska folkmusiken, där dragspelet vid denna tid höll på att tränga ut traditionella instrument som horn och fiol. Zorn var en av Sveriges mest betydelsefulla konstnärer kring föra sekelskiftet och gjorde även stora framgångar som porträttmålare internationellt, framförallt i USA där han anlitades av presidenter, företagsledare och societeten.
År 1905 ställdes målningen ut på Venedigbiennalen och samma år förvärvade Ernest Thiel verket direkt av Anders Zorn. Verket har sedan dess funnits i Thielska Galleriets samlingar och visades fram till år 2000 på en central plats i museet. Porträttet har ett stort konstnärligt och konsthistoriskt värde och ingick 1983 i frimärksblocket Musik i Sverige, som utsågs till världens vackraste.
År 2023 donerades Anders Zorns etsning Byspelman (1904) till museet vars motiv känns igen från målningen Hins Anders.
